torstai 4. heinäkuuta 2013

Renkaanpaikkausta

Tänään kun yritin lähteä polkemaan rautakauppaan, tyssäsi matka rappukäytävään, sillä takarengas oli tyhjä. Ei mitään käsitystä, että mikä sen on rikkonut tai missä välissä, sillä viimeksi aiemmin tällä viikolla pyöräillessä se oli vielä ehjä.

En ole rengasta paikannut sitten teini-iän ja vähän jännitti, että tuleekohan siitä mitään. Rengasraudat olivat tietenkin Kaislalla, joka pyöräili töihin tänään. Noh, voihan sitä muitakin välineitä käyttää, esim. pinsettejä ja ruuvimeisseliä. Ei kun tuumasta toimeen.

Pyörä irtosi helposti, kuten pikalukituksella voi odottaakin. Myös ulkorengas irtosi yllättävän pienellä vaivalla, ja sisäkumin reikäkin löytyi läheltä venttiiliä ihan vaan kuuntelemalla. Sitten vaan Bilteman paikkasarja auki ja paikkaa asentamaan. Hioin kumin pinnan karkeaksi ja levitin liiman. Tämä ei mennyt ilmeisesti aivan putkeen, sillä paikka tahtoi lähteä pois suojamuovin mukana. Sain kuitenkin muovin irti ja paikan paineltua kohdilleen ja toivoin, että se kestäisi.

Lähdin siis polkemaan kohti aiempaa määränpäätäni. Rengas pitikin ilmansa koko matkan Rautasoinille, mutta koko matkan epäilytti, että mahtaako se oikeasti olla kunnossa. Tehtyäni ostokset kiinnitin ne pyörään ja lähdin polkemaan kotiinpäin. Ehkä 50 metrin jälkeen totesin, että takarengas on kovin löysä ja pumppasin sen täyteen. Se riitti kotiin saakka, mutta selvästikään paikkaukseni ei pitänyt. Siispä irrotin jälleen renkaan, revin vanhan paikan irti, ja asensin uuden siihen tilalle.

Tässä vaiheessa Kaisla tuli kotiin ja kertoi, että hänen vanha Nopsansa on kadonnut pihasta, ilmeisesti liittyen taloyhtiön viime viikonloppuna järjestämään pihansiivousoperaatioon. Erinäisten soitteluiden ja muiden säätöjen jälkeen selvisi, että pyörä ei olekaan jätelavalla, vaan pyörävarastossa tallessa. (Meillä on pyörävarasto? Miksei kukaan kertonut?!) Toimme senkin sisään ja kumit olivat tyhjät, jonka vuoksi purimme senkin siinä luulossa, että renkaissa olisi vuotoja. Niitä ei kuitenkaan edes upotusmenetelmällä löytynyt, joten piti vaan todeta, että lienevät tyhjentyneet itsekseen kun kyseistä pyörää ei ole käytettykään varmaan vuoteen. Tässä kohtaa pääsimme tutustumaan napavaihteiden ja jalkajarrujen ihmeelliseen maailmaan, tosin vain pintapuoleisesti sen verran, että saimme takapyörän irti. Enpä ole näidenkään kanssa ennen ollut tekemisissä.

Kun Nopsa oli operoitu, huomasin oman pyöräni takarenkaan tyhjentyneen jälleen. Irti vaan uudestaan ja tutkimaan, että mistä kiikastaa. No, sieltähän löytyi toinen reikä ensimmäisen vierestä. Liekö kyseessä sitten mahdollisesti niin kutsuttu käärmeenpurema vai mistä lie tullut kaksi reikää vierekkäin, mutta paikatahan sekin piti, vaikka olikin lievä houkutus vaihtaa sisäkumi kokonaan uuteen. Josko kolmas kerta toden sanoisi, nyt on pyörä asennettu jälleen paikoilleen ja ainakin tunnin pitänyt ilmat sisällään. Toivottavasti on vielä aamullakin paineissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti